Mechanika Częstochowa

Specjalizacja BMW i Mini.

Usługa czyszczenia zaworów ssących i kanałów dolotowych łupinami orzecha włoskiego

Opis procedury
Osady na zaworach dolotowych i portach uniemożliwiają prawidłowe uszczelnienie gniazda zaworu, a tym samym utratę kompresji. Rezultatem jest słaba wydajność silnika. Proces „wydmuchiwania orzecha włoskiego” oczyszcza otwory wlotowe i zawory z osadów węgla za pomocą sprężonego powietrza i pokruszonych łupin orzecha włoskiego.

Procedura została opracowana, aby umożliwić czyszczenie otworów dolotowych i zaworów bez demontażu silnika. Działa, ponieważ cząstki orzecha włoskiego są wystarczająco twarde, aby usuwać osady węglowe, a jednocześnie są wystarczająco miękkie, aby nie uszkodzić elementów silnika.

Pomimo dostępności wielu środków chemicznych, piaskowanie łupinami orzecha włoskiego jest najskuteczniejszym sposobem czyszczenia otworów wlotowych we wszystkich silnikach benzynowych i wysokoprężnych BMW

Dlaczego osad się gromadzi?
Osad w portach dolotowych i zaworach gromadzi się z przedmuchów turbosprężarek, spalin przez EGR, mgły olejowej przez wentylację skrzyni korbowej lub uszczelnień trzonków zaworów. Przed wprowadzeniem przez BMW bezpośredniego wtrysku paliwa nie było to problemem. Wtryskiwacze paliwa umieszczone przed zaworami dolotowymi czyszczą je regularnie. Po przeniesieniu wtryskiwaczy bezpośrednio do komory spalania, z pominięciem kanałów dolotowych, zawory dolotowe pozostały bez tych jakże skutecznych maszyn czyszczących.

Kiedy w BMW pojawiły się pierwsze problemy z „gromadzeniem się” węgla, próbowano wyczyścić wlot różnymi roztworami chemicznymi z bardzo ograniczonym skutkiem. Tak więc jedyną metodą prawidłowego czyszczenia zaworów i otworów wlotowych było zdjęcie i demontaż głowicy cylindrów.

BMW szybko zauważyło w tym problem i wprowadziło procedurę naprawy „Czyszczenie kanałów dolotowych cylindra granulatem z łupin orzecha włoskiego” za pośrednictwem sieci dealerskiej. Jest to procedura zalecana przez producenta!!!!











Objawy gromadzenia się Osadu
W silnikach benzynowych BMW, takich jak N20 N26 N54, N55, B58, N63 itp., osadzanie się węgla objawia się nierówną pracą na biegu jałowym, wypadaniem zapłonu po zimnym rozruchu lub przy dużym obciążeniu, a także utratą mocy i nieznacznie zwiększonym zużyciem paliwa.

W silnikach Diesla, takich jak N47 N57 i B57, jedynym oczywistym objawem jest sporadyczne wypadanie zapłonu w cylindrze po zimnym rozruchu. Drugim, bardziej niebezpiecznym objawem jest stopiony kolektor dolotowy, który w połączeniu z nieszczelną chłodnicą spalin może nawet spowodować pożar.

Procedura obróbki strumieniowo-ściernej
Chociaż procedura czyszczenia strumieniowo-ściernego jest podobna we wszystkich silnikach BMW, w niektórych silnikach konieczne będzie zamknięcie kanałów przedmuchu (CCV) między głowicą cylindrów a pokrywą głowicy cylindrów (N55). W przeciwnym razie granulat z orzecha włoskiego może dostać się do układu CCV i konieczna będzie wymiana pokrywy zaworu.

Demontaż silnika jest wymagany w przypadku BMW z silnikami V8, takimi jak N63 lub S63. Należy zdemontować trawers z silnikiem i opuścić całą jednostkę napędową na podnośniku stołowym, który wykorzystujemy do tego typu operacji.



Procedura czyszczenia całego obiegu powietrza jest zalecana przez producenta jako interwał serwisowy co 40 tyś km!!!!! Należy również pamiętać o tym, że w przypadku wymiany/regeneracji turbosprężarki należy wyczyścić również cały obieg, aby zachować gwarancję oraz nie doprowadzić do ponownego jej uszkodzenia.